Sahabat-sahabat Perjuangan

Thursday, June 24, 2010

Universiti Ku

Assalamualaikum dan salam sejahtera.


Bangun!! Selamat Pagi cikgu... baiklah murid-murid, hari ini kita akan membuat satu karangan yang bertajuk Universiti ku...

Aku tertanya-tanya adakah terdapatnya pensyarah ataupun cikgu memberikan tugasan macam ini pada kita. Tetapi tidak mengapalah, letak ditepi sahaja persoalan ini. Ada perkara yang penting yang ingin ku sampaikan.

ya....mulai awal bulan julai ini, kebanykan pelajar... bukan.... mahasiswa baru akan menjejakkan kaki ke Universiti masing-masing. Ada yang terletak di utara, selatan, di Sabah mahupun Sarawak.

Namun begitu, sedarkah kita, terdapatnya golongan yang tidak mempunyai peluang untuk meneruskan pengajian mereka kerana tidak ditawarkan untuk memasuki mana-mana universiti.

Kita sebagai golongan yang bertuah ini, sebolehnya kita bersyukur. Apa kata kita mengambil semangat dan perjuangan sahabat-sahabat kita yang lain, yang tidak dapat meneruskan pengajian mereka di Universiti.

Dalam satu siri Kamen Rider, watak utamanya ada menyatakan “for all the people that cannot fight, i will fight. Apa yang nak saya tekan kan di sini adalah, kita sebagai golongan yang terpilih, seharusnya dan sepatutnya berusaha bersungguh-sungguh.Jangan lari dari niat asal kita, sebab ape kita masuk Universiti.
(sebenarnya, macam-macam pengajaran yang kita boleh sedut dari pelbagai program. Jangan pandang sebagai hiburan semata-mata, tetapi ada mesej yang disampaikan)

Baiklah, kepada sesiapa yang berjaya memasuki Universiti, saya ucapkan, tahniah dan perjuangan baru bermula. Bagi yang berada di Universiti, perjuangan anda masih belum tamat. Walhal, bagi yang tidak berjaya, saya mengharapkan yang terbaik untuk anda. Rezeki Allah ini luas. Tidak mustahil, anda akan berjaya dan mengalahkan golongan yang berjaya ke Universiti. Masing-masing ada potensi untuk berjaya dimuka bumi Allah yang luas ini.

Entry ini khas untuk saya sendiri dan kepada semua pembaca...

P/S : Entry berkenaan boiling frog akan diusahakan..... harap-harap saya rajin....

0 comments: