Sahabat-sahabat Perjuangan

Saturday, September 17, 2011

Mari kita Ubah fikiran kita

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Menyayangi

Sudah hampir dua minggu pelajar baru mendaftarkan diri di Universiti Sains Malaysia. Manakala, bagi pelajar tahun ke dua dan tahun-tahun seberikutnya, sudah genap seminggu kita berada di universiti kita.

Namun begitu, bagaimana dengan niat kita? nawaitu? Masih bersemangat seperti mana pada waktu kita mula menjejakan kaki kita di Universiti?

Berdasarkan pemerhatian saya, situasi Mahasiswa kini seberti berikut :


Sebelum 
Semasa Si A ini mendapat tawaran untuk masuk ke universiti, bukan main seronok beliau rasa. Telefon bimbit digenggaman. Banyak pesanan ringkas yang dihantar kepada kawan-kawan untuk menanyakan apa perkembangan mereka. Contohnya :

A : Salam. aku dapat tawaran masuk ke Universiti Sekian Sekian. Awak pulak macam mana? Dapat kat mana?
B : Tahniah. aku plak dapat tawaran ke Universiti Sekian Sekian. Tau tak polan bin polan tu dapat kat mana?

(mesej ni berlarutan....., gaya tulisan tidak semestinya seperti begini)

Itu baru sahaja di talifon bimbit. Itu tidak termasuk lagi dengan FB, Tweeter, Blog dan sebagainya



Semasa

Usai sahaja masuk ke universiti semestinya banyak tugasan yang diberi. Program yang diikuti dan sebagainya. Ada yang Aktif, ada juga yang pasif. Hal ini terpulang kepada mereka untuk membentuk diri mereka. Jikalau mereka rajin, banyaklah pengetahuan yang diperolehi. Namun begitu, kadang-kadang kita lesu. Mungkin emosi tidak stabil dan sebagainya. Sentiasa menantikan hari cuti. Tujuannya hanya satu. Untuk pulang ke kampung halaman bagi mereka yang berjauhan dengan keluarga.
(Terdapat juga beberapa golongan yang menghabiskan cutinya di Universiti kerana mengikuti program universiti)


Selepas

Konteks selepas ini, saya suka lagi tekan kan kepada mahasiswa yang sudahpun belajar selepas seketika di Universiti. Apabila tamatnya cuti kebanyakkan mereka lebih suka mengeluh.

Ah...... Cuti dah habis... kena masuk belajar balik......
(Dialog bebas... Setiap orang ada dialog yang tersendiri)


Apa yang penting?

Sikap. berapa lama pun kita cuti, jika mempunya sikap untuk terus belajar, kita tidak akan ketinggalan. Walau diberikan cuti hanya seketika, kita akan merasa puas. Sikap untuk perbaiki diri mampu menambahkan corak dalam diri kita. Mungkin kita boleh set kan semula minda kita seperti mana pada waktu mula-mula menjejakkan kaki ke universiti? Perasaan seronok, teruja , ingin tahu semestinya akan menerjah semula dalam diri kita ini. InsyaAllah.....



Jejak Jari :
  1. Merasakan Latihan Industri selama 4 bulan masih tidak mencukupi. Masih rasa dahagakan ilmu yang boleh dipelajari
  2. Minggu depan senior-senior akan bergraduasi. Selamat mencurahkan khidmat kepada masyarakat kepada mereka yang sedang bekerja.
  3. Kepada pensyarah ku, semoga ibu kamu cepat sembuh. Banyak-banyak berdoa .
  4. Printer. Mahu  dibeli atau tidak? (masih buntu............)

2 comments:

arleen said...

LIFE HAS MORE CHALLENGE OUT THERE!! BE PREPARED! :)

Andi Rosnita Kandi said...

nicepost...!!!~ begitulah yang berlaku dan pd mulanya sy jua begitu...mgkin blh melawat keluh kesah sy itu d blog sy...huhuhu...Insya Allah, akan cuba ubahkan ia...

andirosnita.blogspot.com