Sahabat-sahabat Perjuangan

Sunday, April 8, 2012

Prinsip Vs Kehendak

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.....

Kian lama kian malas untuk mencoret. Aku boleh bagi 1001 sebab untuk tidak menulis, namun aku tidak mahu tergolong dalam kalangan orang yang suka memberi alasan.

Sejak dua menjak ini, mungkin ku dikelilingi orang yang berpasangan (Couple). Hinggakan ku merasakan alangkah bagus jika ku mempunyai seorang kekasih. Sehingga begitu sekali ku rasakan. Tiba-tiba lagu Letto- Permintaan Hati berkumandang?.Sila abaikan.



Fitrah manusia memang inginkan pasangan. Ku juga ada perasaan itu. Namun, sikap diri ini yang suka memendam menyebabkan perasaan tu tersimpan dalam kotak hati yang dalam. Namun tetap rasa ingin memiliki.

Baru-baru ini ada seorang kenalan ingin memperkenalkan adik beliau kepada insan yang bernama Hamzah ni. Perasaan ingin memiliki dan prinsip berkocak dan berlawan umpama cas positif dan cas negatif yang bertembung menghasilkan tenaga elektrik yang kuat.

Prinsip ku sekarang ini adalah bercinta selepas ada satu ikatan yang sah. Wanita ini adalah satu mahkluk yang amat sukar untuk difahami. Jiwa mereka boleh sekental besi waja dan boleh menjadi serapuh kaca. Berdasarkan pemerhatian, seorang lelaki ini boleh melembutkan jiwa wanita yang kental itu dan juga boleh mengeraskan jiwa wanita yang rapuh itu.

Jika aku mengambil keputusan untuk mengikuti kehendak untuk berpasangan, ini akan melanggar prinsip ku ini. Jika aku ingin mengikuti kehendak, aku tak pandai untuk mendefinisikan maksud cinta, sayang dan sebagainya. Cinta dengan berpacaran antara lelaki dan wanita tanpa ikatan yang sah tiada penghujungnya. Hanya boleh temujanji (dating), saling bertukar mesej ringkas (SMS), membuat panggilan, dan aktiviti-aktiviti yang boleh dikatakan tidak dirahmati. Rasa takut jika perhubungan yang boleh dikatakan haram ini sebelum berkahwin ini akan memberi kesan selepas pasangan tersebut menjadi Isteri mahupun Suami.

Apabila mendapat satu pasangan untuk diri ini, adakah mereka akan bersikap jujur?. Adakah diri kita juga boleh bersikap jujur? menurut pemerhatian ku, sikap seseorang itu boleh berubah dihadapan pasanganya. Hal ini disebabkan mereka ingin menimbulkan perasaan kagum dalam hati pasanganya.

Ya Allah, Kau hindarilah diri ku ini daripada melakukan maksiat. Kau kuatkanlah imanku. Kau jagalah bakal isteriku. Semoga bakal isteriku merupakan seorang muslimah yang solehah. Amin....

Jejak Jari :
  1. 2 dan 3 Jun ni 2 orang senior ku akan melansungkan perkahwinan. Semoga segalanya berjalan lancar dan aku mampu untuk menghadirkan diri semasa perkahwinan mereka tersebut.
  2. Bimbang dan resah sentiasa bergelora di jiwa ini. Hurm....

7 comments:

H.I.S.Y.A.M.U.D.D.I.N said...

Entri yang menarik...

Soalan: siapakah senior2 kamu itu wahai hamzah?

Miss Superspecial said...

amiinn :)

Anonymous said...

Hi,
Salam Kenal Selalu...

http://kotakdvd.blogspot.com

aShaBuLz said...

bercinta selepas berkahwin lebih manis. hehe...

anyway nice blog. terhibur membacanya.

Anonymous said...

Ketika Allah menginginkan dua hati untuk bersatu, Dia akan menggerakkan kedua-duanya sekali. Bukan hanya salah satu

Faris Nafiah said...

salam ukhwah..nice entri,jazakallah
entri bru sy, Mahallah Cinta ep.3 jemputla ziarah,,

http://musaffirilmu.blogspot.com/2012/05/mahallah-cinta-ep-3.html

sangpenggawadambaanumat said...

salam sukses semoga cinta ini sellu ada di jalan Allah Amin