Sahabat-sahabat Perjuangan

Tuesday, June 5, 2012

Andainya ku bisa, ingin ku petik bintang

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Sudah lama ku tidak menulis di sini. Kesibukan bukan satu alasan yang boleh diterima. Mungkin disebabkan semakin jarang menulis, jadi apabila hendak menulis ku rasa kekok. Nak mengolah ayat pun mengambil masa.

Hujung minggu yang lepas aku banyak bergerak dari satu tempat ke satu tempat yang lain. Pada hari sabtu yang lepas aku beserta warga EKSPEN 2012 telah mengadakan satu lawatan ke Cameron Highland. Mungkin bagi para pembaca, apalah sangat yang ada di Cameron kan? Bagi aku, disana merupakan satu tempat yang sangat menarik. Masakan tidak, teknologi pertanian disana mampu membuka mataku bahawa teknologi juga menyumbang kepada perkembangan industri pertanian.


Segalanya tidak tamat disitu. Keesokan harinya, aku bersama skuter kesayangan telah bergerak ke Tasek Gelugor Penang. Di sini berlansungnya perkahwinan senior kesayangan aku tatkala mereka masih menuntut bersama-sama di USM. Mereka adalah Abang Hisyam dan Kak Zati. Lihat gambar dibawah.


Jujur aku katakan mereka berdua antara orang yang memberikan impak yang besar dalam diriku. Mereka antara orang yang menggerakkan aku untuk menulis. (berpeluh juga apabila memikirkan kadar tulisan semakin lama semakin kurang).

Semasa di majlis walimatul urus mereka, mereka ada mengedarkan kad. Dalam kad tersebut, tertulis :

"Wahai pemuda-pemuda, sesiapa sahaja diantara kamu yang berkemampuan untuk berkahwin, maka berkahwinlah kerana dengan berkahwin dapat menundukkan pandangan dan menjaga kehormatan diri" (riwayat Bukhari dan Muslim).

Dengan nada bergurau, ku bertanya kepada pengantin lelaki, kad ni macam nak suruh saya kahwin cepat je. Sambil tersenyum, Abang Hisyam menanyakan sama ada aku ada berminat pada mana-mana gadis? dia boleh tolong.

Oh Abang Hisyam... Berat tanggungjawabnya. Masih terngiang-ngiang di telinga ku bagaimana Abang Hisyam melamar Kak Zati. Bagaimana hendak menghalalkan taaruf (sesi bersuai kenal bakal isteri). Mungkin belum bersedia. Permata yang dicari bukannya mudah. =)


Sebentar tadi sempat bersembang dengan seorang sahabat. Masalah perempuan pabila lelaki cuba menghampiri mereka untuk tujuan perkahwinan menurut pandangan beliau.


1. Lelaki yang lebih tua berbanding mereka : Kebiasaanya lelaki bergini tidak mengambil masa bertaaruf. Kalau boleh mereka mahu kahwin secepat mungkin. Waktu perkenalan tidak lama dan masih tidak tahu hati budi masing-masing. Si perempuan masih ingin mencapai cita-cita. Mereka takut jika perkahwinan ini akan membantut cita-cita mereka.


- Bagiku, ini bukan satu masalah. perkahwinan pada dasarnya perlunya ada konsep memahami antara satu sama lain. Mungkin sesi taaruf tidak lama. Mungkin selepas berkahwin ada kelemahannya. Tapi kita perlu sedar manusia ini tidak sempurna. Cita-cita tu boleh dikejar. Berkahwin atau tidak bukan masalahnya. Mungkin bagi si lelaki perlu bersabar. Dunia ni benda yang kita kejar pasti akan lari. 


2. Lelaki yang sebaya : Masalah yang hadir jika ada hubungan dengan pasangan yang sebaya adalah, masing-masing masih tidak mempunyai ekonomi yang kukuh. Pelbagai perbelanjaan yang diperlukan sekirannya hendak berkahwin. Dari mas kahwin sehinggalah pakaian yang hendak dipakai sewaktu majlis. Al-maklumlah pada waktu kini adat lebih besar impaknya berbanding syariat yang dituntut. 

- Bagiku, sama ada sebaya atau tidak, perkahwinan ni bukan datang dari satu pihak, tetapi datang dari dua-dua pihak. Pihak isteri dan pihak suami. Mungkin majlis perkahwinan tidak sehebat perkahwinan orang lain. Namun begitu, jika kita bersedia berkahwin, mampu menggalas tanggungjawab, semuanya pasti akan dipermudahkan. Mana tahu, dengan berkahwin rezeki kita bertambah murah. Siapa tahu?


Walaubagaimanapun, semuanya bergantung pada diri sendiri. Adakah kita benar-benar bersedia atau tidak. Banyak elemen yang perlu dititik beratkan. Mungkin pada sesetengah orang, perkara ini tidaklah semudah yang disangka.

Akhir kata dari saya, Tahniah kepada Abang Hisyam dan Kak Izzati. Semoga rezeki bertambah murah dan dapat banyak anak. hehe. Dapat anak saudara ramai. hehe... (perasan kamu hamzah)

Jejak Jari :
  1. Bila difikirkan semula, bercinta ni bukan mudah. Bagiku pula nak mencari calon lagilah tidak mudah.
  2. Rasa ingin pergi ke tempat yang masih belum dilawati. Pemerhatian menajamkan pemikiranku.
  3. Pada hari jumaat yang lepas, jam tangan kesayangan tercicir. Salah seorang sahabat berkata kepadaku bahawa, terima ujian daripada Allah dengan penuh kesabaran. jam tangan tu tak seberapa kalau dibandingkn dengan nikmat lain yg Allah kurniakan selama ni..:)
  4. Petang tadi, kereta salah sorang sahabat pecah akibat ditimpa ranting kayu. Ranting kayu tersebut mungkin jatuh disebabkan hujan yang lebat berlaku tadi. Harap beliau bersabar dan segala urusan dipermudahkan untuk beliau. ( Musibah beliau lagi besar jika dibandingkan dengan jam tangan ku yang hilang)



4 comments:

HD Horizon said...
This comment has been removed by the author.
HD Horizon said...

cantik la gambar kt ladang teh tu..=P

HeNRieTTa JoSe said...

suka gmbar yang menghijau....

yaty beauty collection said...

hy..jom lh singgah kt blogger saya..follow me ye