Sahabat-sahabat Perjuangan

Monday, July 12, 2010

Apa Perasaan Anda Kerja tanpa perolehi gaji.

 Dengan Nama Allah yang Maha pemurah lagi maha penyayang


 **baca sampai habis...

Apakah perasaan anda jika anda bekerja selama beberapa bulan di sebuah syarikat tanpa dibayar walau satu sen?

Pekerjaan yang sia-sia?

Hanya membuang masa?

Menyesal tak sudah?

Bagaimana pula jika anda telah rasakan bahawa di dunia ini anda telah ‘menutup aurat’, tetapi kelak di hari pembalasan, semuanya dikira sebagai dosa.

Panas, rimas, out-dated… semuanya anda tempuhi dengan bersusah payah, tetapi hakikatnya kesusahan itu tiada makna di sisi tuhan.
Mengapa?


"Ada dua golongan dari ahli neraka yang belum pernah saya lihat keduanya itu: (l) Kaum yang membawa cambuk seperti ekor sapi yang mereka pakai buat memukul orang (penguasa yang kejam); (2) Perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang, yang cenderung kepada perbuatan maksiat dan mencenderungkan orang lain kepada perbuatan maksiat, rambutnya sebesar punuk unta. Mereka ini tidak akan boleh masuk syurga, serta tidak dapat akan mencium bau syurga, padahal bau syurga itu tercium sejauh perjalanan demikian dan demikian." (Riwayat Muslim).

“tapi aku memakai tudung!”. Anda mula mempersoalkan. Cukupkah sekadar bertudung?

“aku juga ber T-shirt lengan panjang!”. Anda mula menambah alasan.

Lalu kamu fikirkanlah mengapa pakaianmu itu hanya menambah dosa…

“Bagaimana mahu tahu pakaian saya telah menutup aurat dengan sempurna?”

Bagaimana? Anda lihatlah kepada pakaian anda, lalu tanya pada diri sendiri;

Adakah pakaian ini boleh dipakai untuk melakukan solat? (tanpa memakai telekung atau kain pelikat.)

Jika hati kecil anda rasakan jawapannya ‘TIDAK’, nescaya itu salah satu ‘petunjuk’ bahawa anda tidak menutup aurat dengan sempurna.

Kita wajib menutup aurat ketika bersolat, BENAR???

Allah juga mewajibkan kita menutup aurat di luar solat, BENAR dan BENAR !!!

Jadi apa beza antara keduanya? Sama bukan?

Telekung dan kain pelikat itu bukanlah ‘pakaian rasmi’ ketika solat. Wanita boleh menunaikan solat tanpa telekung, asalkan telah menutup aurat. Syarat bersolat bukanlah bertelekung atau berkain pelikat, tetapi hanya menutup aurat…

Tidakkah anda wahai kaum wanita merasa sia-sia memakai pakaian yang ‘memanaskan’ seumur hidup anda, tetapi di sisi Allah, sebenarnya anda bertelanjang?

Anda bertudung, tetapi T-shirt yang dipakai berlengan pendek. Adakah tanganmu itu bukan aurat?

Anda bertudung, berT-shirt lengan panjang, tetapi pakaian anda terlalu ketat sehingga menampakkan bentuk badan. Bukankah ‘perhiasan’mu itu harus diperlihara?

Bagaimana dengan seluar? Baik, anda telah berseluar panjang, tetapi terlalu sendat. Terlihat segala bentuk yang terpahat. Lebih malang lagi, seluar berkain nipis.
Ternampak di sana corak seluar yang di sebelah dalam itu.

T-shirtnya pula terlalu singkat. Setiap kali tunduk, nampaklah segala-gala yang tidak patut dilihat.

Adakah ini yang anda katakan sebagai ‘menutup aurat’?

Aurat dari sudut bahasa beerti perkara yang aib. Menutup aurat ialah menutup perkara-perkara yang aib. Kita malu jika dada dilihat orang, tetapi masih ‘cuba-cuba’ untuk mendedahkannya.

Maaf bertanya, jika saya (atau mana-mana lelaki) merenung tajam ke arah dada-dada wanita yang sengaja ‘ditayangkan’ dek berpakaian ketat ataupun yang memang sengaja dibuka, adakah anda wanita-wanita yang berpakaian sedemikian akan marah? (memandang itu memanglah satu dosa.)

Dan…pernahkah anda melihat seorang wanita yang memakai skirt yang singkat, ketika hendak duduk terpaksa bersusah payah menyilangkan kaki supaya tidak terlihat dek orang lain perkara yang sepatutnya tidak dilihat?

Kekadang diri sendiri terfkir, buat apa susah payah hendak melenguhkan kaki mengepit. Bukankah lebih baik bukakan saja supaya mana-mana orang yang berkeinginan untuk melihat dapat melihat dengan jelas.

“Eh, mana boleh. Malulah kalau orang lain nampak!”

Bukankah kamu berpakaian sedemikian dengan tujuan supaya orang ramai dapat melihat ‘perkara-perkara’ rahsia tersebut?

“Mana ada… saya pakai sekadar suka-suka. Inikan fesyen semasa.”

Setahu saya, jika barang-barang berharga di kedai ditayangkan untuk khalayak umum, biasanya adalah untuk dijual, atau setidak-tidaknya supaya orang ramai mencuci mana melihatnya. Tetapi ada juga manusia yang menayangkan sesuatu supaya orang ramai tidak melihatnya. Bukankah hal ini suatu yang ganjil?

                                                         
“…eerrrr!!!...”

Jadi, bolehlah kami lelaki ini melihat?

“..tidak!....”

Kalau tak hendak, tolonglah tutup elok-elok. Jangan lupa, kami lelaki ini ada nafsu. Lebih malang lagi, ‘nafsu’ kami ini hanya satu. 100% nafsu tertumpu ke arah itu. Lainlah kamu wanita, ‘nafsu’nya ada sembilan. Setiap satu hanya 1/9 sahaja. Kalau kamu hendak tolong diri sendiri, maka kenalah tolong juga kami ini. Tolong ‘tutupkan’ mata-mata kami si lelaki. Anda dapat pahala, kami juga terhindar daripada dosa.

Jangan lakukan perkara yang sia-sia.

Berpakaian litup, tetapi telanjang….

Si lelaki pula, masih selesa dengan seluar pendek.

Bangga mendedahkan bulu kaki yang berbelit seperti berus besi…

Aurat lelaki sangat mudah, antara lutut dan pusat.

Tetapi mengapa yang mudah itupun masih dianggap payah…

Kekadang di dalam asrama, berasa bangga hanya dengan berseluar pendek keluar ke mana2. Hatta di dalam bilik sekalipun, rakan sebilikmu tetap haram memandang auratmu.
Susah sangat kah?

Panas? Mengapa orang arab di padang pasir tak pernah mengeluh panas walaupun berpakaian litup di tengah terik mentari.

Panas itu bukan kerana cuaca, tetapi kerana panasnya hatimu tidak mahu patuh kepada perintah agama. Semakin hari semakin panas terasa.

Kalau kamu mahu salahkan cuaca, orang lain juga merasai cuaca yang sama. Mengapa mereka boleh menutup aurat dengan sempurna?

Pernah diberitahu, seorang perempuan membawa sepucuk surat daripada doktor, ditunjukkan kepada si ustaz. “surat ini menyatakan bahawa saya tidak boleh memakai tudung. Jika saya pakai tudung, saya akan rasa seperti hendak pitam.”

Si ustaz selamba berkata, “mengapa tunjukkan kepada saya surat ini. Bukan saya yang mewajibkan menutup kepala. Bawalah surat ini nanti berjumpa dengan tuhan ketika di padang mahsyar nanti. Katakan kepada tuhan, doktor tak benarkan saya memakai tudung.”

Nah, jika kita rasa mampu menjawab sedemikian rupa, buka lah.!!!

Soalan-soalan kubur sudahpun bocor. Siap sedialah dengan jawapannya. Dan jangan lupa, sediakan juga skema jawapan untuk soalan ‘mengapa kamu tidak menutup aurat dengan sempurna…’

Itu saja mahu dileterkan kali ini… Banyak-banyak, takut diri sendiri tak terlaksana…

maaf jika ada yang terasa. kalau badan gatal-gatal, mesti garu sampai terasa, barulah lega. kalau setakat gosok perlahan-lahan, bukan saja gatal tak hilang, geli pula yang datang....


Credit.. Abang Hisyam

Memperbaiki diri bukanlah satu perkara yang mudah.....tetapi tidak mustahil jika kita istiqamah dengan perkara yang kita lakukan. Cube menjadi seseorang yang lain.....


1 comments:

Anonymous said...

Thought I would comment and say neat theme, did you make it for yourself? It's really awesome!