Sahabat-sahabat Perjuangan

Friday, February 19, 2010

Adakah anda berasa selamat? jika tidak, bacalah.....

Assalamualaikum....


Alhamdulillah penulis selamat sampai ke hostel pada pukul 11 pagi. Selepas sampai, sambung wat kerja kat PUMA ( Pusat Mahasiswa ). Pas setel macam biasa, mestilah solat jumaatkan...


Jadi, untuk entry terbaru penulis ini, nak bincangkan pasal KESELAMATAN....=)

Mengikut Kamus pelajar edisi kedua, keselamatan bermaksud keadaan selamat; keamanan: Pasukan polis menjaga ~ dlm negara.
 Jadi persoalan yang Az nak timbulkan, adakah anda berasa selamat? Alkisah, semasa Az pulang kerumah sempena cuti CNY, adik Az menceritakan bahawa motosikal rakan sekerjanya dicuri walaupun diparking depan kedai ( tempat kerja ). Bukan itu sahaja yang dengar, teman lelaki kepada senior pon motonya dicuri klik sini. Harap-haraplah perkara ini tidak terjadi kepada my beloved Sya2.

Bukan kes kecurian motor je, enjin jet tentera udara kat Malaysia ni pon boleh hilang. Tak kira lagi, pasal kes ragut, bunuh, rogol dan lain2. Semua ni kes femes.

Jadi, adakah kita memerlukan........................

 
Batman?

 
Spiderman?

 
spender man? ( superman )

 
Hero jepun, Ultraman?

 
Power Rangers? ( Kak M suke )

 
Henshin!! Kamen Rider.

 
Goku? hehe

 
Eh? eh? yang ni termasuk erk? The Law Of Ueki?
Gomenasai, terexcited plak kalu bab2 macam ni. Semua ni TIDAK PERLU. Kita sebagai manusia ada senjata sulit.....

"Apakah Itu Az? "

Meh sini Az jawab, kita ada ajaran agama dan pegangan. Jika setiap manusia di dunia ini berpegang teguh dengan agama masing2, InsyaAllah, semua perkara ini tidah akan terjadi. Tak kisahlah agama Islam ke, hindu ke, kristian ke mahupun buddha. Namun begitu, islam merupakan sebaik2 agama.

"Apa kaitan agama dengan jenayah ni Az? "

Macam islam itu sendiri menekankan Amar ma`ruf nahi mungkar, yang bermaksud, mengajak kepada kebaikan dan mencegah kepada kemungkaran. Agama2 lain pon sama. Mostly, mengajak penganutnya berbuat baik. Kalau semua manusia, berpegang teguh dengan prinsip agama masing2, insyaAllah, Nafsu, hasad dengki dan sebagainya dapat dikawal. Kita ni hanya Insan yang lemah. Tidak dapat menahan nafsu dan sebarang godaan tanpa adanya pegangan agama yang kukuh.

In the end, jika perkara yang nampak mudah ini ( manusia ni perkara mudah pon kadang2 payah nak laksanakan ) dapat dilakukan, InsyaAllah, bukan setakat Malaysia, Dunia ni pun boleh aman.

P/S: Pening dengan politik Malaysia ni. Masing2 nak cakap keburukan lawan. Cuba tengok pemimpin2 pada zaman kegemilangan Islam dulu. Tak kira siapa yang jadi pemimpin, masing2 akan bekerjasama untuk memantapkan Kerajaan mereka......

Sebagai renungan Bersama............................... AC&C

MySpaceMySpace  Amaran Keras Kepada penjenayah...... 

0 comments: