Sahabat-sahabat Perjuangan

Monday, October 25, 2010

Erti Kehilangan

Dengan Nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang

Di pagi yang hening, angin bertiup sepoi-sepoi bahasa. Ditakdirkan pada hari tersebut ku tidak membawa Syasya bersama. Sampai sahaja dirumah, ku digemparkan dengan Syasya sudah hilang. Dengan kata lain, Syasya telah diculik (dicuri). Luluh jantungku. Dunia ini kelihatan gelap. Cahaya matahari pun tidak bisa menerangkan kegelapan ini.

 (Inilah syasya, Skuter ku)

Ku bertanya kepada ayahanda dan bonda, bagaimana Sya2 boleh diculik, sedangkan Sya2 berada dirumah. Masakan boleh dicuri pada waktu siang hari?

Bonda menjawab, jiran kita, A telah meminjam Sya2 kerana ada urusan. Entah bagaimana selepas selesai urusan beliau, A mendapati Sya2 sudah diculik.

Selepas mendengar penjelasan bonda, peluh jantan ku menitik. Tangan ku menggigil tahan kemarahan. Harta yang kita sayang hilang sekelip mata. Ikutkan hati mahu saja ku pergi kerumah A. Ingin saja ku membelasahnya. Namun ditenangkan oleh bonda.

Semasa ditenangkan, bermacam-macam perkara yang bermain dalam mindaku. Antaranya :
  1. Kenderaan yang biasa ku guna dikampus sudah tiada
  2. Sukar bagi ku untuk berulang-alik dari kampus ke rumah ku. Ku belajar di Penang, rumah ku pula di Perak. (Untuk pengetahuan tiada perkhidmatan bus ekspres dari Penang ke Kampung halamanku). Tempoh perjalanan bagi bus loncat/tintong adalah 8jam, tetapi dengan Sya2 jimat masa perjalanan. 2 jam sahaja boleh sampai ke rumah)
  3. Dsb

Dipendekkan cerita, tidak mungkin dalam masa terdekat ini (setahun hingga dua tahun akan datang), ku akan dapat peganti Sya2. Bayangkan lah jika ini terjadi kepada anda?

Kring~~~~ Alarm Clock Henset ku berbunyi. Segala kejadian tu mimpi rupanya. Namun perasaan kehilangan Sya2 masih kuat dalam ingatan.


Perkara Penting!! :
  1.  Jika anda meminjam sesuatu, jagalah amanah. Jaga seperti nyawa sendiri.
  2. Bersabarlah. Setiap kejadian mesti ada hikmahnya. Ujian itu dari Allah. Hadapinya dengan tabah
  3. Bertenang. Perasaan amarah tidak mampu menyelesaikan masalah jika kita tidak mampu mengawalnya
  4. Set jam anda! hu3. Deringanya mampu menghilangkan mimpi ngeri.

Tengah hari tadi, ku dapat berita. Sahabat ku kehilangan dompet. Sistem dunia sekarang ini, banyak kad-kad yang perlu digunakan untuk bergerak. Antaranya, kad pengenalan, lesen, kad matrix, dan kad-kad lain. Banyak prosedur perlu dilakukan untuk mendapatkan semula kad-kad ini. Antaranya kena deactivate kad bank, kad kredit, kena buat report polis Dsb. Sudahlah duit hilang, perlu pula membayar caj atau denda akibat menghilangkan kad (pengenalan dan matrix). Entalah........ sistem kad ini membuatkan kita susah pabila berlakunya kejadian sebegini. Bak kata pepatah, sudah jatuh ditimpa tangga.

Bagi para pemikir sekalian, cuba kita bersama-sama memikirkan cara lain yang mampu menggantikan sistem kad ini. Kalau bernasib baik, nama anda mungkin akan diingati disebabkan idea dan sumbangan anda ini. =)

*selesai sahaja menulis entry ini, baru ku sedar kelemahan jika dunia ini dipecah-pecahkan. (contoh : kita ada negara Jepun, Korea, Malaysia, Indonesia). Hal ini kerana tiap-tiap negara perlukan pengesahan identiti masing-masing. Sedangkan, kita sama-sama manusia, sama-sama hidup kat bumi. 

SEKADAR PADANGAN

Jejak jari :
  • Esok ada career talk pukul 9pagi. Harap ku terjaga dan rajin untuk pergi. Semoga ku dapat sesuatu yang bermanfaat dari ceramah itu.
  • Harapan agar ku rajin untuk pergi makan.

5 comments:

Are-Tot Harun said...

kehilangan benda mmg sedih, tpi kehilangan manusia lagi sedih...bersabarlah ea..

Chef Az said...

hurm.. kehilangan manusia tandanya Allah lagi menyayangi manusia tersebut...=)

Anonymous said...

Sorry for my bad english. Thank you so much for your good post. Your post helped me in my college assignment, If you can provide me more details please email me.

Anonymous said...

nice entry

syafiqah said...

nice one...