Sahabat-sahabat Perjuangan

Tuesday, April 13, 2010

Activated Carbon

Assalamualaikum

Disebabkan malas nak study, jadi Az menulis sambil study. Mantop tak gitu? hehe

Apekah itu activated carbon? activated carbon adalah carbon yang porous. Dimana banyak rongga-rongga di dalamnya. Ini lah activated carbon.


Untuk pengetahuan semua, activated carbon ni amat penting untuk menghasilkan air yang bersih. Biasanya ia diletakkan dalam sistem penapisan air. Jangan terkejut jika Az menyatakana bahawa 1 gram activated carbon ini mempunyai surface area melebihi 500 m2. Hebat kan? Ini disebabkan rongga-rongga yang Az cakap sebentar tadi. Tak percaya? Meh kita zoom kan die guna electron microscope.



Hebat kan? Jadi semestinya, activated ini amat sesuai untuk proses penapisan air. Gambar di bawah ini menunjukkan mechanism penapisan air menggunakan activated carbon.


Ciptaan Allah semua hebat. Bergantung kepada kita bagaimana kita menggunakan ciptaan Allah yang diciptakan kepada kita. Jika pandai kita guna, maka bermanfaatla alat itu. Jika kita menggunakan sebaliknya.....................Contohnya. Pabila uranium disalah gunakan? Pabila E=MC2 disalah gunakan...




Antaranya, cendawan ini akan tumbuh...dan kesannya?...








"Sesungguhnya Kami ( Allah) telah mengemukakan amanat-amanat ( tugas-tugas ) kepada tujuh petala langit, bumi dan gunung ganang, maka semuanya enggan untuk memikul amanat itu dan mereka khuatir akan mengkhianatinya dan dipikullah oleh manusia, sesungguhnya manusia itu amat zalim dan amat jahil. "         Surah Al-Ahzab (33:72)

Renung-renungkanlah saudaraku......

Sambung study balik. Doakan kejayaan penulis MySpace 


0 comments: