Sahabat-sahabat Perjuangan

Wednesday, March 10, 2010

Bahayanya Dunia Maya

Assalamualaikum...

Pada kali ini, Az ingin berkonsikan sesuatu perkara yang kalau boleh, kita elakkan...

Sila Baca...................................................

Pembunuh perdaya 6,000 wanita


LONDON - Dengan menggunakan pelbagai laman perkongsian sosial di Internet, seorang perogol bersiri, Peter Chapman telah memperdayakan lebih 6,000 wanita termasuk gadis dengan menyamar sebagai seorang lelaki kacak yang tidak memakai baju, lapor beberapa buah akhbar semalam.
Chapman yang berusia 33 tahun dan berkepala botak itu mempunyai lebih 6,000 rakan wanita dalam 10 laman rangkaian sosial di Internet seperti Facebook dan Bebo.
Menamakan dirinya sebagai Peter Cartwright, dia memberitahu umurnya 17 tahun, bujang, seorang pembuat tingkap dan DJ sambilan dari Liverpool.
Dia berjaya menipu seorang remaja berusia 17 tahun, Ashleigh Hall untuk berjumpa dengannya di Sedgefield pada Oktober tahun lalu.
Lelaki itu yang wajah asalnya memakai cermin mata itu kemudiannya menculik, merogol dan membunuh jururawat pelatih tersebut.
Chapman kemudian mengaku melakukan perbuatan itu ketika dibawa ke balai polis Middlesbrough sehari selepas kejadian.
Dia mula menjalani hukuman 35 tahun penjara kelmarin kerana kesalahan tersebut.
Ashleigh ada memberitahu ibunya bahawa dia mahu tidur di rumah rakannya sedangkan dia pergi berjumpa Chapman. Beberapa jam kemudian, mayatnya ditemui di sebuah jalan ladang. Jurucakap Facebook dalam satu kenyataan memberitahu: "Kami sangat sedih di atas kematian tragik Ashleigh Hall."
Chapman mempunyai personaliti yang mesra semasa berhubung dalam rangkaian sosial untuk meyakinkan mangsanya.
Dia sebelum ini pernah dipenjara selama tujuh tahun kerana merogol dan merompak dua pelacur.
Bagi membuatkan gadis-gadis membalas mesejnya, Chapman menghantar mesej rakan-rakannya yang meletakkan rating pada dirinya sebagai '10 daripada 10'.
Seorang gadis yang melihat gambar tersebut menghantar mesej: "Wwoooooowwwwww awak sangat seksi dan hampir membuatkan saya memberikan markah 10."
Malah, ada beberapa orang gadis yang ditanya dengan soalan-soalan berani seperti: "Adakah awak akan mengadakan hubungan seks dengan saya pada malam pertama berjumpa dengan saya?
"Adakah awak kisah jika kita melakukannya seperti seorang bintang porno?"
Seorang ibu beranak tiga berusia 39 tahun memberitahu Chapman seorang yang boleh berubah menjadi ganas jika permintaannya ditolak.
"Jika tidak membatalkan perjumpaan dengannya pada saat-saat akhir, dia mungkin telah merogol dan membunuh saya," katanya.
Seorang lagi wanita mengakui dia ada melakukan hubungan seks dengan Chapman hanya selepas beberapa jam berjumpa dengannya.
"Dia (Chapman) memberitahu ada berhubung dengan ramai wanita di Internet, tetapi tidak pernah bertemu dengan sesiapa pun."
Seorang lagi wanita berusia 46 tahun dari Chippenham juga mendedahkan bahawa Chapman meminta dia mengajak kawannya untuk melakukan hubungan seks bersama.
"Saya memberitahu kepadanya, saya tidak suka. Saya tidak percaya pernah tidur dengannya. Ia membuatkan saya berasa kotor," katanya yang tidak lagi berjumpa dengan Chapman dan terkejut dengan berita penangkapannya.
Semalam, Facebook mengeluarkan amaran dengan menggesa penggunanya supaya tidak berjumpa mereka yang tidak dikenali dan hanya diketahui menerusi Internet, selain menjadi lebih berhati-hati.
Ibu Ashleigh, Andrea meminta ibu bapa untuk bertanya anak-anak dengan siapa mereka berbual dalam talian. Andrea juga menyatakan adalah terlalu mudah untuk laman sosial itu disalah gunakan oleh golongan gila seks.
Ibu kepada orang lagi anak perempuan berumur antara satu hingga enam juga menegaskan tidak akan membenarkan mereka menggunakan Internet untuk berbual dengan rakan-rakan kerana risikonya amat tinggi.
Beliau mengkritik pihak polis kerana gagal memberi amaran mengenai Chapman selepas penjenayah itu hilang daripada 'radar' mereka selama lebih setahun.
"Saya sangat kecewa dengan sistem sedia ada. Sepatutnya ada cara yang lebih baik untuk memantau para pesalah seks," kata Andrea. - Agensi



GAMBAR menunjukkan antara gadis yang menjadi rakan Chapman di sebuah laman web perkongsian sosial.

Bayangkan...... Renungkan........Jangan sesekali terlampau percaya seseorang daripada alam maya...........
Sebagai renungan bersama....

MySpace

4 comments:

saya_arief said...

yang xnampak(alam maya) tuh lagi bahaye dari yang nampak(dunia nyata)...

Ieda Al-Habsyi said...

giler seram!

joegrimjow said...

jangan kene kat diri sendiri sudah
beringat2

Chef Az said...

itula... yang panling x menahan, 6000 wanita? apekah?......